van Smart Servant B.V.
Deze algemene voorwaarden bestaan uit vier modules. Module A bevat algemene
bepalingen die altijd van toepassing zijn, ongeacht de inhoud van de Overeenkomst.
Module B bevat bepalingen die aanvullend van toepassing zijn als Klant een Robot van
Smart Servant huurt. De bepalingen van module C gelden aanvullend op module A als
Klant een Robot van Smart Servant koopt. Module D is standaard van toepassing als
sprake is van huur en facultatief als sprake is van koop.
A. Algemeen
Artikel 1. Definities
1.1. In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
Smart Servant: de besloten vennootschap Smart Servant B.V., ingeschreven in het
Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer
82653623;
de rechtspersoon die met Smart Servant in contact treedt in verband
met een mogelijk te sluiten Overeenkomst of met Smart Servant een
Overeenkomst heeft gesloten;
voorstel of offerte van Smart Servant met betrekking tot de verkoop
of verhuur van Goederen en/of de levering van service- en
onderhoudsdiensten;
Overeenkomst: overeenkomst tot verkoop of verhuur van Goederen en/of de levering
van service- en onderhoudsdiensten tussen Smart Servant en Klant;
Robot: service- of schoonmaakrobot;
Accessoires: accessoires behorend bij de Robot;
Goederen: Robot en Accessoires gezamenlijk;
Gebruikers: personeel van Klant, dat binnen de organisatie van Klant belast is
met de inzet en operationeel houden van de Robot(s);
Software: op de Robot aanwezige Software;
Partijen: Smart Servant en Klant;
Voorwaarden: deze algemene voorwaarden.
Artikel 2. Algemeen
2.1. Deze Voorwaarden zijn van toepassing op alle rechtsbetrekkingen waarbij Smart Servant
als (potentiële) verkoper of verhuurder van Goederen en/of leverancier van service- en
onderhoudsdiensten optreedt, waaronder begrepen alle Aanbiedingen en Overeenkomsten.
Klant kan alleen een beroep doen op van deze Voorwaarden afwijkende bedingen als deze
door Smart Servant uitdrukkelijk schriftelijk zijn aanvaard. Overeengekomen afwijkingen
gelden niet voor volgende overeenkomsten, tenzij dit schriftelijk wordt overeengekomen.
De toepassing van de algemene voorwaarden van Klant, onder welke benaming dan ook, is
uitgesloten.
Smart Servant heeft het recht deze Voorwaarden eenzijdig te wijzigen. In dat geval stelt
Smart Servant Klant tijdig op de hoogte van de wijziging(en). De gewijzigde voorwaarden
zullen 14 (veertien) dagen na deze kennisgeving in werking treden.
Artikel 3. Aanbiedingen en totstandkoming Overeenkomst
Alle Aanbiedingen van Smart Servant zijn vrijblijvend. Klant kan daar geen rechten aan
ontlenen, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is bepaald, bijvoorbeeld door het vermelden
van een geldigheidsduur.
Als in een schriftelijke Aanbieding een geldigheidsduur is vermeld, staat deze Aanbieding
slechts gedurende de daarin genoemde termijn voor aanvaarding open. Smart Servant
heeft het recht de Aanbieding binnen de eventueel gestelde gestanddoeningstermijn te
herroepen.
In – al dan niet van de fabrikant afkomstige – catalogi, brochures, afbeeldingen, schema’s
en dergelijke opgenomen maten, gewichten, vormen, kwaliteitsnormen, tekeningen,
berekeningen, ontwerpen, schetsen en overige gegevens zijn slechts verbindend voor
Smart Servant, wanneer dat uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen. Afwijkingen van
deze gegevens zijn Smart Servant niet verwijtbaar.
Een Overeenkomst komt enkel tot stand door ondertekening door Klant van de tot de
Aanbieding behorende documenten.
Artikel 4. Prijzen, facturering en betaling
4.1. Alle door Smart Servant opgegeven prijzen zijn in euro’s, exclusief omzetbelasting en
exclusief eventuele transport-, verpakkings- en verzekeringskosten, installatiekosten en
van overheidswege opgelegde heffingen en/of belastingen.
4.2. Smart Servant factureert bij verkoop van Goederen gelijktijdig met de levering daarvan
zoals bedoeld in artikel 21 lid 1 van deze Voorwaarden. In geval van verhuur, factureert
Smart Servant de overeengekomen huursom steeds voorafgaand aan een nieuwe
huurperiode. Indien service- en onderhoudsdiensten separaat worden afgenomen,
factureert Smart Servant de vaste kosten maandelijks vooraf.
4.3. Klachten met betrekking tot facturen dienen binnen 8 (acht) dagen na factuurdatum
schriftelijk bij Smart Servant te worden gemeld. Ingediende bezwaren worden door Smart
Servant in behandeling genomen, maar schorsen de betalingsverplichting(en) van Klant
niet.
4.4. Betaling gaat op de in de Overeenkomst aangewezen manier en moet plaatsvinden binnen
14 (veertien) dagen na factuurdatum zonder dat Klant recht heeft op korting, tenzij
Partijen anders zijn overeengekomen.
4.5. Klant is verplicht op eerste verzoek van Smart Servant een naar haar oordeel voldoende
zekerheid voor betaling te verstrekken voor de nakoming van zijn (verdere)
betalingsverplichtingen. Als Klant hier niet binnen de door Smart Servant gestelde termijn
aan voldoet, raakt hij direct in verzuim. Zolang de gevraagde zekerheid niet is gesteld, is
Smart Servant niet tot (verdere) uitvoering van de Overeenkomst verplicht.
4.6. Als Klant een factuur niet binnen de daarvoor gestelde betalingstermijn voldoet, dan
verkeert Klant op grond van artikel 6:83 aanhef en sub a BW van rechtswege in verzuim en
is Klant gedurende het verzuim een vertragingsrente van 1,5% over het openstaande
bedrag verschuldigd. Als de toepasselijke wettelijke handelsrente hoger is dan dit
percentage, dan geldt de wettelijke handelsrente. Verder geldt dat een gedeelte van een
maand bij de berekening van de rente voor een hele maand wordt gerekend. Ook worden
alle overige vorderingen van Smart Servant op Klant onmiddellijk opeisbaar en geldt ook
voor die vorderingen het verzuim zonder ingebrekestelling. Smart Servant mag dan haar
verplichtingen uit elke met Klant gesloten Overeenkomst opschorten totdat alsnog
volledige betaling van het openstaande bedrag vermeerderd met de verschuldigde rente is
ontvangen, dan wel die Overeenkomsten geheel of gedeeltelijk ontbinden.
4.7. Alle buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten die Smart Servant maakt omdat Klant zijn
betalingsverplichtingen of andere verplichtingen die Klant op grond van de Overeenkomst
en/of deze Voorwaarden heeft niet nakomt, komen voor rekening van Klant.
4.8. Het is Klant niet toegestaan zijn betalingsverplichtingen op te schorten of zijn vorderingen
op Smart Servant te verrekenen.
4.9. Betalingen van Klant worden eerst in mindering gebracht op de buitengerechtelijke kosten,
dan op de verschuldigde rente en vervolgens op de oudste nog openstaande factuur.
Artikel 5. Levering
5.1. De door Smart Servant opgegeven leveringstermijnen zijn altijd bij benadering bepaald en
gelden dus niet als fatale termijnen, tenzij Partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders
overeenkomen. Als de leveringstermijn met 14 (veertien) dagen of meer zal worden
overschreden, zal Smart Servant Klant daarover informeren en een nieuwe
leveringstermijn vaststellen. Als Klant Smart Servant in gebreke wil stellen, dan kan dit pas
na het verstrijken van de nieuw opgegeven leveringstermijn. Klant zal Smart Servant in
dat geval minimaal 30 (dertig) dagen gunnen om alsnog tot levering over te gaan.
5.2. 5.3. Goederen worden afgeleverd op het door Klant aangewezen adres.
Smart Servant verzorgt het transport van de Goederen, waarbij geldt dat het transport
voor rekening en risico van Klant komt.
5.4. Klant is verplicht de Goederen af te nemen, ook als deze – nadat Klant daarvan op de
hoogte is gebracht – eerder worden afgeleverd dan de opgegeven leveringstermijn. In
geval van uitstel van de levering op verzoek van Klant of door omstandigheden die in de
risicosfeer van Klant liggen, kan Smart Servant de Goederen voor rekening en risico van
Klant opslaan, zonder enige aansprakelijkheid van Smart Servant voor verlies,
beschadigingen of anderszins. Klant zal in dat geval alle daardoor ontstane aanvullende
kosten, waaronder in ieder geval, maar niet uitsluitend, de kosten voor opslag en de
kosten voor herlevering, aan Smart Servant verschuldigd zijn.
5.5. Als Klant onjuiste, onvoldoende of te late instructies verstrekt ten behoeve van de levering
of geen medewerking verleent aan of bij (af)levering, zijn de daardoor veroorzaakte extra
kosten voor rekening van Klant.
Artikel 6. Eigendom Goederen
6.1. De Goederen die door Smart Servant aan Klant worden verhuurd zijn en blijven te allen
tijde eigendom van Smart Servant. Klant treedt op als houder van de Goederen en deze
worden enkel aan Klant ter beschikking gesteld voor het gebruik daarvan binnen de eigen
onderneming.
6.2. In geval van verkoop van Goederen, blijven de Goederen eigendom van Smart Servant tot
het moment dat Klant volledig heeft voldaan aan alle verplichtingen uit hoofde van de
Overeenkomst en/of gelijksoortige met Smart Servant gesloten overeenkomsten en/of alle
vorderingen die voortvloeien uit het niet nakomen van de Overeenkomst, waaronder de
daaruit voortvloeiende schade, rente en kosten.
6.3. Klant is verplicht om Goederen die in eigendom toebehoren aan Smart Servant met de
nodige zorgvuldigheid en als herkenbaar eigendom van Smart Servant te bewaren. Voorts
is Klant verplicht de Goederen afdoende te verzekeren, zolang deze aan Smart Servant in
eigendom toebehoren.
6.4. Klant is niet gerechtigd de Goederen, zolang deze in eigendom aan Smart Servant
toebehoren, te vervreemden, te verpanden of anderszins te bezwaren, in bewaring te
geven, te verhuren, uit te lenen of op enige andere wijze uit zijn macht te brengen, tenzij
Klant de Goederen koopt, in welk geval Klant dit wel mag in het kader van zijn normale
bedrijfsuitoefening.
Artikel 7. Installatie, implementatie en ingebruikname
7.1 Tenzij anders overeengekomen, verzorgt Smart Servant op de dag van levering de
installatie en implementatie van de Robot(s). Smart Servant zorgt ervoor dat de daarvoor
bestemde Accessoires worden aangesloten op de voorzieningen voor elektra, watertoevoer
en waterafvoer en dat de Robot wordt verbonden met het (tele)communicatienetwerk van
Klant, een en ander conform de specificaties en voorschriften van de fabrikant van de
Robot(s). Daarnaast verzorgt Smart Servant het inregelen (en optimaliseren) van de routes
van de Robot(s).
7.2 Klant dient er voor te zorgen dat op het moment van aflevering sprake is van een
(stabiele) internetverbinding, alle in lid 1 van dit artikel genoemde voorzieningen aanwezig
zijn en er voldoende ruimte vrij is om Smart Servant in staat te stellen Accessoires te
plaatsen en te installeren. Als aan deze verplichting niet is voldaan en dit tot gevolg heeft
dat Smart Servant genoodzaakt is de installatie op een later moment uit te voeren, heeft
Smart Servant het recht de daarmee gepaard gaande kosten bij Klant in rekening te
brengen.
7.3 Bij de levering van een Robot zal Smart Servant kosteloos, op locatie, eenmalig een
gebruikersuitleg (doen) geven. Als er geen vertegenwoordiger van Klant bij de levering
aanwezig waardoor de uitleg niet kan worden gegeven, of als Klant na levering nogmaals
een gebruikersuitleg wenst, is Smart Servant gerechtigd om hier kosten voor in rekening te
brengen.
7.4 Klant is zelf verantwoordelijk voor de (tijdige en juiste) verdere instructie van de
Gebruikers over de werking en het correcte gebruik van de Goederen.
Artikel 8. Intellectueel eigendom
8.1. Klant mag van Smart Servant verkregen informatie en gegevens, bijvoorbeeld maar niet
uitsluitend tekeningen, brochures, offertes, modellen, rapportages gebruikershandleidingen
of andere documentatie behoren bij de Goederen, niet aan derden bekendmaken, zonder
voorafgaande schriftelijke toestemming van Smart Servant. Bedoelde informatie en
gegevens blijven eigendom van Smart Servant, haar leverancier(s) en/of de fabrikant van
de Goederen. Smart Servant, haar leverancier(s) en/of de fabrikant van de Goederen
behouden daarop de intellectuele eigendomsrechten (waaronder ook eventuele
persoonlijkheidsrechten).
8.2. Het is Klant niet toegestaan enige aanduiding van auteursrechten, merken, handelsnamen
of andere rechten van intellectuele of industriële eigendom van Smart Servant en/of de
fabrikant van de Goederen te verwijderen of te wijzigen.
Artikel 9. Aansprakelijkheid
9.1. Smart Servant is slechts aansprakelijk voor schade van Klant ontstaan als gevolg van enige
tekortkoming in de nakoming van haar verplichtingen (waaronder garantie- en
vrijwaringsverplichtingen) of op welke andere grond dan ook, als sprake is van opzet of
bewuste roekeloosheid van (de bedrijfsleiding van) Smart Servant.9.2. 9.3. 9.4. 9.5. 9.6. 9.7. 9.8. In geen geval is Smart Servant aansprakelijk voor (indirecte) schade bestaande uit verlies
aan omzet of goodwill, verminderde opbrengst, gederfde winst, geleden verliezen of
gemaakte kosten, gemiste opdrachten en gemiste besparingen of voor andere indirecte
schade.
Onverminderd het in de vorige leden van dit artikel bepaalde, is de totale aansprakelijkheid
van Smart Servant voor schade van Klant en/of derden in alle gevallen beperkt tot ten
hoogste het bedrag dat onder haar aansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd in het
betreffende geval, minus het bedrag aan eigen risico. Smart Servant is niet verplicht een
beroep op haar aansprakelijkheidsverzekering te doen, indien zij door Klant aansprakelijk
wordt gehouden. In het geval dat de aansprakelijkheidsverzekering van Smart Servant
geen dekking biedt, is de aansprakelijkheid van Smart Servant beperkt tot de waarde van
de onderliggende Overeenkomst tot een maximum van € 50.000,- (zegge: vijftigduizend
euro).
In afwijking van het bepaalde in lid 3 van dit artikel geldt dat de aansprakelijkheid van
Smart Servant voor letsel- of overlijdensschade beperkt is tot een bedrag van EUR
100.000,- (zegge: honderdduizend euro).
Een vordering tot schadevergoeding van Klant is pas opeisbaar nadat Klant aan alle
betalingsverplichtingen jegens Smart Servant heeft voldaan.
Smart Servant bedingt alle wettelijke en contractuele verweermiddelen welke zij ter
afwering van haar eigen aansprakelijkheid jegens Klant kan inroepen, mede ten behoeve
van haar ondergeschikten en de niet ondergeschikten voor de gedragingen van wie zij op
grond van de wet aansprakelijk is.
Uitgezonderd opzet of bewuste roekeloosheid van (de bedrijfsleiding van) Smart Servant,
vrijwaart Klant Smart Servant, haar werknemers en andere door Smart Servant bij de
uitvoering van de Overeenkomst betrokken (rechts)personen tegen aanspraken van derden
tot vergoeding van directe en indirecte schade en/of kosten in verband met het gebruik
van de Goederen en de uitvoering van de Overeenkomst.
Klant is te allen tijde aansprakelijk voor schade die is ontstaan door het niet in acht nemen
van eisen uit wet- en regelgeving, relevante normen en/of het niet voldoen aan de
verplichtingen volgend uit de Overeenkomst door Klant.
Artikel 10. Overmacht
10.1. Van overmacht aan de zijde van Smart Servant is sprake als Smart Servant verhinderd
wordt aan haar verplichtingen uit de Overeenkomst te voldoen als gevolg van
omstandigheden die buiten de schuld of risicosfeer van Smart Servant zijn ontstaan.
Daarvan is onder meer, maar niet uitsluitend, sprake in geval van oorlog/oorlogsgevaar,
(dreiging van) terrorisme, burgeroorlog, oproer, revolutie, molest, brand, waterschade,
overstroming, overheidsmaatregelen, epidemie of pandemie, in- en uitvoerbelemmeringen,
defecten aan machinerieën, werkstaking, bedrijfsbezetting, beperkte
transportmogelijkheden als gevolg van weersomstandigheden of verkeersstoring, storingen
in de levering van energie en/of water in het bedrijf van Smart Servant, storingen in een
(telecommunicatie-)netwerk of -verbinding of gebruikte communicatiesystemen en
leveranciers en/of onderaannemers van Smart Servant waar Smart Servant voor de
nakoming van de Overeenkomst op aangewezen is en die niet of niet tijdig voldoen aan
hun verplichtingen.
10.2. Smart Servant mag haar verplichtingen volgend uit de Overeenkomst opschorten in geval
van overmacht. Indien de periode waarin Smart Servant door overmacht haar
verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst niet na kan komen langer duurt dan 30
(dertig) dagen, dan hebben Smart Servant en Klant het recht om de Overeenkomst te
ontbinden via een schriftelijke verklaring, zonder tot enige schadevergoeding verplicht of
gerechtigd te zijn.
Artikel 11. Opschorting en ontbinding
11.1. Onverminderd de overige rechten van Smart Servant, is Smart Servant gerechtigd om de
Overeenkomst, zonder dat een ingebrekestelling is vereist, geheel of gedeeltelijk te
ontbinden middels een schriftelijke verklaring daartoe, dan wel de (verdere) uitvoering van
de Overeenkomst op te schorten, als:
– Klant niet, niet behoorlijk of niet-tijdig voldoet aan enige verplichting, die voor hem uit
een Overeenkomst(en) en/of deze Voorwaarden voortvloeit en dit niet alsnog heeft
gedaan nadat een schriftelijke ingebrekestelling is verzonden waarin Klant een redelijke
termijn van minimaal 14 (veertien) dagen is gegund haar verplichtingen alsnog volledig
na te komen;11.2. 11.3. 11.4. – Klant in staat van faillissement wordt verklaard of zijn eigen faillissement of surseance
van betaling aanvraagt;
– Klant een verzoek doet om toegelaten te worden tot de Wet Homologatie Onderhands
Akkoord, dan wel een dergelijke toelating aan haar is verleend;
– door Klant is besloten tot het stilleggen, liquideren of ontbinden van zijn onderneming
of door een fusie ophoudt te bestaan; en
– er beslag wordt gelegd op een wezenlijk deel van het vermogen van Klant.
Bij opschorting of ontbinding van de Overeenkomst op grond van lid 1 van dit artikel is
Smart Servant geen schadevergoeding of compensatie anderszins aan Klant verschuldigd.
In de in lid 1 van dit artikel genoemde gevallen is elke vordering die Smart Servant op
Klant heeft direct en volledig opeisbaar. Smart Servant is in dat geval gerechtigd
onmiddellijke voldoening van het haar toekomende te vorderen.
Indien Klant een aanbetaling heeft gedaan en Smart Servant vervolgens de Overeenkomst
rechtsgeldig ontbindt, heeft Klant geen recht op terugbetaling van het reeds aanbetaalde
bedrag.
Artikel 12. Informatie en verwerking persoonsgegevens
12.1. Klant is zelfstandig verwerkingsverantwoordelijke voor de persoonsgegevens die hij in het
kader van de Overeenkomst binnen zijn account dat toegang geeft tot het
gebruikersplatform van de fabrikant van de Robot(s) verwerkt of laat verwerken. Klant
garandeert dat hij bij het gebruik van het platform handelt overeenkomstig de
toepasselijke regelgeving, waaronder in elk geval de AVG en de Uitvoeringswet Algemene
verordening gegevensbescherming (UAVG), en dat hij de personen die toegang krijgen tot
het platform ervan op de hoogte brengt dat hun naam en e-mailadres worden verwerkt.
12.2. Als Smart Servant ter uitvoering van de Overeenkomst en ten behoeve van Klant
persoonsgegevens moet verwerken, zal Smart Servant passende technische en
organisatorische maatregelen nemen om de persoonsgegevens die door Klant worden
opgeslagen binnen het platform te beveiligen tegen vernietiging, verlies of ongeoorloofde
toegang. Als Smart Servant bij de verwerking van persoonsgegevens kwalificeert als
verwerker zoals gedefinieerd in de AVG, zullen Partijen een verwerkersovereenkomst
sluiten.
Artikel 13. Overige bepalingen
13.1. Smart Servant mag haar rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst overdragen aan
een groeps- en/of dochtermaatschappij of aan een derde. Klant mag de Overeenkomst of
rechten en verplichtingen daaruit niet zonder uitdrukkelijke voorafgaande schriftelijke
toestemming van Smart Servant aan derden overdragen.
13.2. Indien één of meerdere bepalingen van de Overeenkomst of deze Voorwaarden nietig of
anderszins onverbindend is/zijn, laat dit de geldigheid van de overige bepalingen onverlet.
Partijen verplichten zich om dan (een zodanige) regeling(en) te treffen die de strekking van
de onverbindende bepaling(en) zoveel mogelijk benadert.
13.3. Bij onduidelijkheden en/of tegenstrijdigheden tussen deze Voorwaarden en eventuele
vertalingen hiervan prevaleert de Nederlandse versie.
13.4. In geval van strijdigheid tussen bepalingen uit de Overeenkomst en deze Voorwaarden,
prevaleert het bepaalde in de Overeenkomst.
Artikel 14. Toepasselijk recht en bevoegde rechter
14.1. Op deze Voorwaarden, alle Overeenkomsten en overige rechtsverhoudingen tussen Smart
Servant en Klant, van welke aard dan ook, is Nederlands recht van toepassing.
14.2. 14.3. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (C.I.S.G.) is uitgesloten.
De bevoegde rechter van de Rechtbank Midden-Nederland, locatie Utrecht, is bij uitsluiting
bevoegd om van alle geschillen tussen Partijen kennis te nemen, tenzij dit in strijd is met
het dwingend recht. Smart Servant mag van deze bevoegdheidsregel afwijken en de
wettelijke bevoegdheidsregels hanteren.
B. Verhuur van Goederen
Artikel 15. Prijs
15.1. Smart Servant heeft het recht de overeengekomen huurprijs jaarlijks, per 1 januari, aan te
passen overeenkomstig de Dienstenprijsindex (2015=100). Indexatie vindt voor het eerst
plaats per 1 januari van het jaar volgend op het jaar waarin de Overeenkomst is gesloten.
15.2. Smart Servant heeft voorts het recht om de huurprijs eenzijdig aan te passen indien de
Robot of een Accessoire wordt vervangen door een volledig nieuwe Robot of Accessoire, of15.3. één of meer gebrekkige onderdelen van de reeds geleverde Robot of Accessoire
dient/dienen te worden vervangen, en de aanschafprijs van de nieuwe Robot, de nieuwe
Accessoire of de nieuwe onderdelen als gevolg van kostprijsverhogingen is gestegen ten
opzichte van de aanschafprijs van de oude Robot, de oude Accessoire of de oude
onderdelen, op grond waarvan de oude huurprijs is vastgesteld.
Uitsluitend in het geval dat de huurprijs als gevolg van de situatie zoals omschreven in lid 2
van dit artikel met meer dan 20% (twintig procent) zal stijgen (daarin niet begrepen de
reguliere indexatie zoals bedoeld in lid 1 van dit artikel), heeft Klant het recht om binnen
14 (veertien) dagen na ontvangst van het schriftelijke bericht van Smart Servant dat de
huurprijs zal stijgen, de Overeenkomst tussentijds en met inachtneming van een
opzegtermijn van 1 (een) maand op te zeggen. Indien Klant niet binnen de gestelde
termijn gebruik maakt van dit recht, wordt zij geacht met de huurprijsstijging te hebben
ingestemd. Indien Klant wel van dat recht gebruik heeft gemaakt, zal Klant gedurende de
opzegtermijn niet gehouden zijn tot vervanging van de Robot, de Accessoire of onderdelen
daarvan over te gaan.
Artikel 16. Klachten na aflevering en installatie
16.1. Op de dag van aflevering, installatie en implementatie, of als installatie en implementatie
op een later moment plaatsvindt, de dag van installatie en implementatie (zoals bedoeld in
artikel 7 van deze Voorwaarden), maken Partijen een opleverrapport van de Goederen op.
Daarin worden eventuele schades aan de Robot en/of Accessoires vermeld. Als Partijen
geen schades rapporteren of in het geheel geen opleverrapport opmaken, worden de
Goederen geacht schadevrij te zijn geleverd en door Klant als zodanig te zijn aanvaard.
16.2. Klachten over het niet goed functioneren van de Goederen dienen door Klant binnen 7
(zeven) dagen na de dag van installatie en implementatie schriftelijk bij Smart Servant te
worden gemeld. Indien binnen deze termijn geen klachten bij Smart Servant zijn gemeld,
worden de Goederen geacht compleet, in goede staat, gebruiksklaar en vrij van gebreken
te zijn geleverd en door Klant als zodanig te zijn aanvaard.
Artikel 17. Eigendom van Goederen
17.1. Als eigenaar van de Goederen is Smart Servant te allen tijde bevoegd om deze te (doen)
revindiceren, terug te nemen en elders op te slaan indien Klant niet, niet volledig en/of niet
tijdig aan zijn verplichtingen verband houdende met enige verbintenis tussen hem en
Smart Servant heeft voldaan, als sprake is van (vermeend) misbruik van de Goederen,
indien duidelijk is dat Klant niet, niet volledig en/of niet tijdig aan zijn
(betalings)verplichtingen zal kunnen voldoen, of als sprake is van een situatie zoals
genoemd in artikel 11 lid 1 van deze Voorwaarden. Indien Smart Servant van voornoemde
rechten gebruik wil maken, is Klant verplicht daar alle medewerking aan te verlenen. Klant
machtigt Smart Servant onherroepelijk alle locaties waar de eigendommen van Smart
Servant zich bevinden te betreden. Alle kosten verbonden aan het uitoefenen van
voornoemde rechten door Smart Servant komen voor rekening van Klant. Smart Servant is
eveneens gerechtigd eventuele schade aan de Goederen op Klant te verhalen of eventuele
waardevermindering van de Goederen aan Klant in rekening te brengen.
17.2. Klant is verplicht alle (praktische) maatregelen te nemen die van een goed huurder
verwacht mogen worden ter beveiliging van de Goederen tegen verlies of beschadiging
door brand, waterschade, diefstal of vandalisme. Klant is tevens verplicht de Goederen
daar afdoende tegen te verzekeren. Op eerste verzoek van Smart Servant zal Klant inzage
geven in de polis van de verzekering en het bewijs van premiebetaling.
17.3. Beschadiging, vermissing, verduistering, diefstal en het verloren gaan van de Goederen
dient na ontdekking onverwijld aan Smart Servant schriftelijk te worden medegedeeld.
17.4. Klant is onbeperkt aansprakelijk voor de schade die Smart Servant lijdt als gevolg van
verlies van of schade aan de Goederen. Dit betekent dat 1) Klant de waarde van de
vervangende Goederen aan Smart Servant verschuldigd is als Goederen zijn gesloten of
dusdanig zijn beschadigd dat deze geen economische waarde meer vertegenwoordigen en
2) de kosten die verband houden met herstel en/of vervanging van (onderdelen van) de
beschadigde Goederen voor rekening van de Klant komen. Dit geldt ook als Smart Servant
ervoor kiest schades niet te repareren.
17.5. Smart Servant mag de eigendom van de Goederen aan een derde overdragen. Als Smart
Servant daartoe overgaat, meldt Smart Servant de eigendomsoverdracht schriftelijk aan
Klant.
17.6. Klant mag geen wijzigingen, aanpassingen, of toevoegingen aan de Goederen (doen)
aanbrengen zonder voorafgaande toestemming van Smart Servant. Ook niet als dit zonder
noemenswaardige kosten ongedaan gemaakt kan worden.
Artikel 18. Gebruik
18.1. Klant is verplicht de Goederen overeenkomstig hun bestemming te gebruiken.
18.2. Klant garandeert dat haar personeel te allen tijde de gebruikersvoorwaarden en/of
gebruikershandleiding behorend bij de Goederen in acht zullen nemen en eventuele
aanwijzingen van Smart Servant zullen opvolgen. Klant staat in voor een deskundig
gebruik van de Goederen en verplicht zich daar toezicht op te houden. Klant is
aansprakelijk voor boetes, onkosten en schaden, die ontstaan door handelingen of omissies
in strijd met de gebruiksvoorschriften, dan wel in strijd met de aanwijzingen van Smart
Servant omtrent het gebruik van de Goederen.
Indien de Robot wordt gebruikt voor schoonmaakdoeleinden, is Klant verplicht de door
Smart Servant of de fabrikant van de Robot voorgeschreven schoonmaakmiddelen te
gebruiken.
Het is Klant niet toegestaan om de Goederen te voorzien van markeringen of teksten of het
uiterlijk van de Goederen op enige andere wijze aan te passen.
Klant mag de Goederen niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Smart
Servant verplaatsen naar een andere locatie of vestiging van de onderneming van Klant.
Het is Klant niet toegestaan de instellingen van de Robot zelf te wijzigen, Goederen te
repareren of daar onderhoud aan te plegen, of een derde daarvoor in te schakelen.
Tijdens de looptijd van de Overeenkomst is Smart Servant te allen tijde gerechtigd een
onderzoek in te stellen naar de staat en het functioneren van de Goederen en daarbij te
(doen) controleren of Klant op deugdelijke wijze zorgdraagt voor de Goederen. Klant is
verplicht Smart Servant of de door Smart Servant ingeschakelde derden ter plaatse waar
de Goederen zich bevinden toe te laten en alle medewerking te verlenen om Smart Servant
in staat te stellen het onderzoek uit te (doen) voeren. De resultaten van het onderzoek
worden schriftelijk vastgelegd en zo spoedig als mogelijk met Klant gedeeld. Indien Klant
niet binnen 2 (twee) werkdagen na ontvangst daarvan schriftelijk klaagt over de inhoud
van de onderzoeksresultaten, worden de bevindingen van Smart Servant als correct
beschouwd en door Klant te zijn aanvaard.
Artikel 19. Duur en beëindiging van de Overeenkomst
19.1. De Overeenkomst treedt in werking op de datum die daarin wordt vermeld. De
Overeenkomst wordt aangegaan voor de daarin vermelde duur. De Overeenkomst wordt na
het verstrijken van de initiële looptijd van de Overeenkomst steeds automatisch en
stilzwijgend verlengd met 1 (één) jaar. Partijen hebben ieder het recht de Overeenkomst
schriftelijk op te zeggen tegen het einde van de initiële looptijd of een opvolgend
contractjaar, met inachtneming van een opzegtermijn van 2 (twee) maanden.
Het is niet mogelijk de Overeenkomst tussentijds op te zeggen.
Indien de Overeenkomst door Smart Servant wordt ontbonden met een beroep op artikel
11 lid 1 van deze Voorwaarden of de Klant de Overeenkomst onregelmatig beëindigt, is
Klant onverminderd aan Smart Servant verschuldigd de door Smart Servant in verband
met de uitvoering van de Overeenkomst gemaakte kosten, alsmede alle nog niet
verschenen bruto huurtermijnen gedurende het restant van de contactperiode.
Artikel 20. Teruggave van de Goederen
20.1. Smart Servant heeft te allen tijde het recht om de Goederen gedurende de looptijd van de
Overeenkomst te vervangen door een andere Robot en/of andere Accessoires, mits de
specificaties daarvan vergelijkbaar of beter zijn dan de Goederen die vervangen worden.
Na het eindigen van de Overeenkomst, ongeacht op welke grond, is Klant verplicht de
Goederen in goede, onbeschadigde en schone staat en goed functionerend op te leveren en
Smart Servant alle benodigde medewerking te verlenen om haar in staat te stellen de
Goederen retour te nemen. Indien de Goederen niet worden opgeleverd zoals hiervoor
omschreven, komen de eventuele kosten van schoonmaak, vervanging en/of herstel voor
rekening van Klant.
C. Verkoop van Robots
Artikel 21. Prijzen en betaling
21.1. Smart Servant heeft het recht de overeengekomen prijzen voor de Goederen te verhogen,
als zich na de totstandkoming van de Overeenkomst maar vóór de levering
omstandigheden voordoen die een verhoging van de prijs tot gevolg heeft. Onder bedoelde
omstandigheden zijn onder meer, maar niet uitsluitend, begrepen: verhoging van
vrachttarieven, in- en uitvoerrechten of andere heffingen en/of andere belastingen in
binnen- en buitenland, verhoging van de prijzen van grond- en hulpstoffen en/of de door
19.2. 19.3. 20.2. 21.2. 21.3. derden aan Smart Servant berekende prijzen. Smart Servant maakt een wijziging van de
overeengekomen prijzen tijdig aan Klant bekend. Een wijziging van de prijzen geeft Klant
nimmer het recht de Overeenkomst te ontbinden.
Smart Servant heeft het in lid 1 van dit artikel omschreven recht ook als de Overeenkomst
een duurovereenkomst betreft en Partijen vaste prijzen zijn overeengekomen voor de
tijdens de looptijd van die Overeenkomst door Klant af te nemen Goederen. Daarnaast
heeft Smart Servant het recht de overeengekomen prijzen steeds per 1 januari te
indexeren conform de Dienstenprijsindex (2015=100). Indexatie vindt voor het eerst plaats
per 1 januari van het jaar volgend op het jaar waarin de Overeenkomst is gesloten.
Ongeacht de overeengekomen betalingscondities en het bepaalde in artikel 4 lid 4 van deze
Voorwaarden, is Smart Servant steeds gerechtigd gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling
van Klant te verlangen. Als Klant hier niet binnen de door Smart Servant gestelde termijn
aan voldoet, raakt hij direct in verzuim. Zolang de gevorderde vooruitbetaling niet is
verricht, is Smart Servant niet tot (verdere) uitvoering van de Overeenkomst verplicht.
Artikel 22. Levering
22.1. Levering van de Goederen geschiedt af fabriek (EXW, ICC Incoterms 2020), tenzij
schriftelijk anders door Partijen is overeengekomen.
22.2. Vanaf het moment van levering geschiedt het gebruik van de Goederen geheel voor eigen
risico van Klant.
Artikel 23. Eigendomsvoorbehoud
23.1. Smart Servant is gerechtigd de Goederen direct terug te (doen) halen van de plaats waar
zij zich bevinden, indien Klant tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen zoals
bedoeld in artikel 6 lid 2 van deze Voorwaarden. Klant zal aan het terughalen daarvan alle
medewerking verlenen en machtigt Smart Servant onherroepelijk alle locaties waar de
eigendommen van Smart Servant zich bevinden te betreden. Alle kosten verbonden aan
het terughalen van de Goederen komen voor rekening van Klant. Smart Servant is
eveneens gerechtigd eventuele schade aan de Goederen op Klant te verhalen of eventuele
waardevermindering van de Goederen aan Klant in rekening te brengen.
Artikel 24. Inspectie en klachten
24.1. Klant is verplicht bij (iedere) levering van Goederen te onderzoeken of datgene wat Klant
heeft besteld ook daadwerkelijk geleverd is, of de juiste aantallen geleverd zijn en of
hetgeen geleverd is (waaronder begrepen de verpakking) onbeschadigd is.
24.2. Eventuele tekorten, zichtbare gebreken en/of beschadigingen van/aan de geleverde
Goederen en/of verpakking daarvan die bij de levering geconstateerd (kunnen) worden,
moet Klant op de leveringsbon, de factuur en/of de vervoersdocumenten (laten) vermelden
en in het laatste geval, de vervoerder hiervoor laten meeondertekenen, of meldt deze – bij
gebreke daarvan – binnen 24 uur aan Smart Servant, gevolgd door een gedetailleerde,
schriftelijke bevestiging van de klacht. Als dergelijke klachten niet tijdig worden gemeld,
worden de Goederen geacht onbeschadigd en in goede staat te zijn ontvangen. De
administratie van Smart Servant is in dit verband beslissend.
24.3. Gebreken die ten tijde van de levering niet waarneembaar waren en ook niet tijdens de
inspectie als bedoeld in lid 1 van dit artikel konden blijken en die zich binnen de
garantietermijn als genoemd in artikel 25 lid 1 van deze Voorwaarden manifesteren,
moeten door Klant binnen 24 (vierentwintig) uur na ontdekking van deze gebreken, althans
het moment waarop deze redelijkerwijs ontdekt hadden kunnen worden, aan Smart
Servant kenbaar worden gemaakt. De klacht moet schriftelijk worden ingediend met een
nauwkeurige omschrijving van de klacht en het gebrek.
24.4. Het staat ter uitsluitende beoordeling van Smart Servant, waarbij zij zich als redelijk
handelend leverancier zal gedragen, of het gemelde gebrek terecht is. Klant zal Smart
Servant desgevraagd alle naar haar oordeel ter zake relevante informatie verstrekken. Van
een gebrek is uitsluitend sprake als het betreffende Goed niet volledig beantwoordt aan de
garanties genoemd in artikel 25 lid 1 van deze Voorwaarden.
24.5. Na verloop van genoemde termijnen zullen de Goederen geacht worden in goede staat
door Klant te zijn ontvangen. Bovendien vervalt het recht van Klant tot klagen en is Smart
Servant niet langer gehouden een klacht in behandeling te nemen.
24.6. Iedere aanspraak van Klant jegens Smart Servant die betrekking heeft op gebreken in
geleverde Goederen vervalt indien:
a. Klant Smart Servant geen of onvoldoende medewerking verleent ter zake een
onderzoek naar de gegrondheid van de klachten;24.7. b. Klant het Goed in kwestie niet op de juiste wijze heeft behandeld of bewaard, of deze
heeft behandeld of heeft bewaard onder omstandigheden anders dan de instructies van
Smart Servant of door Smart Servant voorzien.
Gebreken in kwaliteit of uitvoering van een afzonderlijk Goed in een uit meer Goederen
bestaande levering, leveren geen grond op voor de gehele ontbinding van de
Overeenkomst.
Artikel 25. Garantieverplichtingen
25.1. Smart Servant garandeert uitsluitend dat de Robot, met uitzondering van de onderdelen
die onderhavig zijn aan slijtage, 1) gedurende een periode van 12 (twaalf) maanden na
levering voldoet aan de overeengekomen specificaties en geschikt is voor het beoogde doel
daarvan en 2) op het moment van levering voldoet aan alle in Nederland toepasselijke wet-
en regelgeving.
25.2. Als Klant heeft geklaagd binnen de termijn als genoemd in leden 2 en 3 van artikel 24 van
deze Voorwaarden, Smart Servant heeft geoordeeld dat de klacht terecht is, de klacht ziet
op een niet-slijtageonderdeel en de garantieperiode als genoemd in lid 1 van dit artikel niet
verlopen is, zal Smart Servant, naar haar keuze, zorgen voor:
a. kosteloos herstel van de gebreken;
b. kosteloze vervanging van de desbetreffende Goederen na retour ontvangst van de
gebrekkige Goederen; of
c. terugbetaling van of een korting op de overeengekomen prijs, met gedeeltelijke of
gehele ontbinding – zonder rechterlijke tussenkomst – van de gesloten Overeenkomst,
uitsluitend ten aanzien van de gebrekkige Goederen.
25.3. Als sprake is van bijkomende schade, gelden ten aanzien daarvan de bepalingen van artikel
9 van deze Voorwaarden.
25.4. Elke garantieverplichting van Smart Servant vervalt:
– als Klant enige aanwijzing van Smart Servant en/of de fabrikant daarvan ten aanzien
van het gebruik van de Goederen, zoals bijvoorbeeld opgenomen in een
gebruikershandleiding, niet of onvoldoende opvolgt;
– als de Robot voor schoonmaakdoeleinden wordt gebruikt en Klant andere dan de door
Smart Servant of de fabrikant van de Robot voorgeschreven schoonmaakmiddelen
gebruikt;
– in geval van onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik door Klant, haar personeel
(waaronder de door haar ingeschakelde derden), dan wel de bezoekers van Klant;
– nalatigheid van Klant of verwaarlozing van de Goederen door Klant;
– als beschadigingen, al dan niet opzettelijk, aan de Goederen zijn aangebracht door
Klant, haar personeel (waaronder de door haar ingeschakelde derden), dan wel de
bezoekers van Klant;
– bij blootstelling van de Goederen aan schadelijke stoffen, niet-geschikte
schoonmaakmiddelen, vocht, te hoge of te lage temperaturen of andere schade
toebrengende omstandigheden; en
– indien Klant of een door Klant ingeschakelde derde zonder voorafgaande, uitdrukkelijke
en schriftelijke toestemming van Smart Servant instellingen van de Robot heeft
gewijzigd, dan wel aan de Goederen reparaties heeft uitgevoerd of daar onderhoud aan
heeft gepleegd.
25.5. Klant kan alleen een beroep doen op de in lid 1 van dit artikel genoemde garantie indien hij
aan al zijn verplichtingen ten opzichte van Smart Servant heeft voldaan.
C. Service en onderhoud
De bepalingen van deze module zijn standaard van toepassing als Klant de Goederen van
Smart Servant huurt. Indien Klant de Goederen koopt, gelden de bepalingen van deze
module uitsluitend als dat uitdrukkelijk in de Overeenkomst is bepaald.
Artikel 26. Helpdesk en storingsdienst
26.1. Klant heeft recht op gebruik van de helpdesk van Smart Servant. Gebruikers kunnen bij de
helpdesk terecht om storingen te melden en vragen te stellen over de werking en het
gebruik van de Software en de Goederen.
26.2. De helpdesk is op werkdagen (maandag t/m vrijdag, Nederlandse feestdagen
uitgezonderd) tussen 09.00 uur en 17.00 uur (de service-uren) bereikbaar via telefoon en
e-mail.
26.3. Meldingen via de helpdesk worden door Smart Servant, naar eigen inzicht, geprioriteerd op
basis van impact en urgentie. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen drie
prioriteitsniveaus:26.4. 26.5. 26.6. 26.7. – urgent. De Robot is niet meer inzetbaar door (significante) schade aan de Robot zelf of
een Accessoire, en/of door een softwarestoring;
– normaal. De Robot vertoont schade en/of er is sprake van een softwarestoring, maar
de Robot functioneert nog en het probleem heeft geen significant effect op de
bruikbaarheid en inzetbaarheid van de Robot;
– laag. Elke andere vraag, opmerking, wens of klacht.
De reactietijd bedraagt 4 (vier) uur bij prioriteit urgent, 24 (vierentwintig) uur bij prioriteit
normaal en 48 (achtenveertig) uur bij prioriteit laag. Door Smart Servant wordt alleen
binnen de service-uren gereageerd. Op meldingen die na 16.30 uur of buiten de service-
uren worden ontvangen, wordt tijdens de eerstvolgende service-uren gereageerd.
Smart Servant bepaalt naar eigen inzicht of sprake is van een gebrek of een storing, of en
hoe dit moet worden opgelost en welke onderdelen eventueel vervangen moet worden. Als
geconstateerd wordt dat het incident het gevolg is van een ondeugdelijk of niet werkende
internetverbinding, rust op Smart Servant geen (verdere) verplichting het incident op te
lossen.
Genoemde reactie- en oplostijden zijn in alle gevallen streeftijden. Smart Servant neemt
daarmee een inspanningsverplichting op zich en geen resultaatsverplichting.
Smart Servant houdt de gemelde incidenten bij en stelt Klant steeds in kennis van de
status daarvan.
Artikel 27. Onderhoud
27.1. Smart Servant verplicht zich tot het plegen van onderhoud aan de Goederen. De volgende
vormen van onderhoud worden hierbij onderscheiden:
– correctief onderhoud. Herstel van reeds geconstateerde gebreken en het oplossen van
storingen;
– preventief onderhoud. Het verrichten van werkzaamheden gericht op het opsporen,
analyseren en oplossen van storingen en/of gebreken aan de Goederen en Software,
om te waarborgen dat deze blijven voldoen aan de Overeenkomst.
27.2. Smart Servant zal de Software van tijd tot tijd updaten, mits de fabrikant daarvoor een
nieuwe release beschikbaar heeft gesteld.
27.3. Onderhoud wordt in beginsel uitgevoerd binnen de service-uren. Als Klant dat wenst en
Smart Servant daarmee instemt, kan hiervan worden afgeweken en worden
onderhoudswerkzaamheden buiten de service-uren uitgevoerd. De daaraan bestede tijd zal
dan bovenop de jaarlijkse vergoeding voor support en onderhoud, zoals vermeld in de
Overeenkomst, bij Opdrachtgever in rekening worden gebracht.
27.4. Correctief onderhoud vindt uitsluitend plaats als daar een aanleiding voor bestaat.
Preventief onderhoud wordt naar eigen inzicht van Smart Servant ingepland en verricht en
vindt minimaal 1 (een) en maximaal 4 (vier) keer per jaar plaats.
27.5. Klant dient ervoor zorg te dragen dat de onderhoudsmedewerker van Smart Servant
toegang krijgt tot de locatie(s) waar de Goederen zich bevinden en gebruik kan maken van
de benodigde voorzieningen. Indien de onderhoudsmedewerker zich moet houden aan
specifieke van toepassing zijnde veiligheids- en/of gedragsregels, dan dient Klant die bij
aanvang van de Overeenkomst aan Smart Servant te overhandigen.
Artikel 28. Vergoedingen
28.1. Smart Servant heeft het recht de overeengekomen vergoedingen steeds per 1 januari te
indexeren conform de Dienstenprijsindex (2015=100). Indexatie vindt voor het eerst plaats
per 1 januari van het jaar volgend op het jaar waarin de Overeenkomst is gesloten.